مهارت تست زنی
مقدمه
بسیاری از دانش آموزان به علت عجله نمودن در تست زدن و یا ترس از وقت کم آوردن، مرتکب اشتباهاتی میشوند که به طور معمول بین آنها مشترک میباشد. برای رهایی از این مشکلات کمی دقت نیاز است. برخی از دانش آموزان تصور مینمایند که مطالعه ی زیاد نتیجه ی خوبی در امتحانات در پی دارد، اما این طور نیست؛ سرعت و دقت در تست زدن نیز دارای اهمیت فراوانی است. در نوشته ی حاضر نکته هایی ساده اما مهم مطرح شده اند که با به کارگیری آنها میتوانید آزمون بدون خطایی را تجربه نمایید.
درصدگیری (نمره ی خام)
با توجه به این که در آزمونهای استاندارد مانند سراسری و یا دانشگاه آزاد اسلامی نمره ی منفی وجود دارد، اگر به سؤالی پاسخ غلط بدهید، علاوه بر این که نمره ی مربوط به آن را دریافت نمیکنید، نمرهای را نیز از دست میدهید؛ یعنی به ازای هر سه پاسخ غلط، یک پاسخ صحیح حذف میشود. بنابراین، به سؤالها با دقت جواب دهید و آنهایی را که نمیدانید رها کنید.
برای تعیین درصد پاسخگویی صحیح به سؤالها با احتساب نمره ی منفی از رابطه ی زیر استفاده میکنند:
(تعداد تستهای غلط - ( 3 × تعداد تستهای درست)) تقسیم بر (3 × تعداد کل تستها) ضربدر 100 مساوی میشود با درصد پاسخگویی به سؤالها. مثلاً اگر شما به 30 تست پاسخ داده اید و تعداد درستها 20، غلطها 6 و نزده ها 4 باشد، شما به 60 درصد سؤالها جواب صحیح داده اید.
تذکر: در هنگام تست زنی سعی کنید از برگه های مخصوص (پاسخنامه) استفاده کنید و از این روش اجتناب کنید:
20- الف 21- ج 22- الف 23- د (کیانی؛ 1389).
تمرین تست زنی با دو خودکار
زمان استاندارد برای هر تست عمومی 40 تا 45 ثانیه و برای اختصاصی 65 تا 75 ثانیه میباشد. اگر شما به تمام مطالب درسی تسلط داشته باشید ولی نتوانید سؤالها را در زمان مقرر جواب دهید، قطعاً نتیجه ی خوبی کسب نمیکنید. سعی کنید به خاطر سرعت عمل، دقت خود را در هنگام پاسخگویی به تستها از دست ندهید.
سه نکته را به خاطر داشته باشید: 1. دانش کافی؛ 2. سرعت عمل؛ 3. دقت.
توجه: در آزمونها تنها از مداد مشکی استفاده شود.
برای کسب توانایی میتوانید از تکنیک دو خودکار استفاده کنید. در این روش در هنگام تست زنی (در تمرین ها جهت آمادگی) از دو خودکار با دو رنگ متفاوت (مثلاً آبی و مشکی) استفاده نمایید. ابتدا با ایجاد شرایط واقعی کنکور و توجه به زمان استاندارد، شروع به پاسخگویی با خودکار آبی کنید. هرگاه زمان مذکور به پایان رسید، خودکار خود را عوض نموده و با خودکار مشکی به بقیه ی سؤالها جواب دهید.
در ابتدای استفاده از این روش ممکن است به سؤالهای کمی جواب داده باشید. یعنی حجم پاسخ های آبی رنگ خیلی کمتر از آبی و مشکی می شود. ولی به مرور زمان استفاده از خودکار مشکی (سؤالهای که خارج از وقت استاندارد پاسخ داده اید) کاهش خواهد یافت. پس از اتمام پرسش هایی که به آنها مسلط بوده اید، درصد پاسخ های درست خود را با در نظر گرفتن نمره ی منفی و با توجه به فرمول مربوطه در دو مرحله محاسبه نمایید. ابتدا برای سؤالهای که در زمان استاندارد پاسخ داده اید (خودکار آبی) و سپس برای همه ی آنها (خودکار آبی و مشکی) درصد بگیرید.
نتیجه ی محاسبه ی اول به شما نشان می دهد که در وقت استاندارد به چند درصد سؤالها پاسخ درست داده اید. و دومی نشاندهنده ی احاطه و تسلط شما روی مطالب می باشد.
اگر در زمان مشکل داشتید سعی کنید تست های بیشتری بزنید و در صورت عدم تسلط بر مطالب، قبل از آن ابتدا به درس مراجعه کرده و دوباره متن را بخوانید و یا مرور کنید؛ پس از آن شروع به تست زنی نمایید (کیانی؛ 1389).
اگر فکر می کنید تکنیک دو خودکار وقت گیر است، بهتر است زمان کل تست هایی را که دارید محاسبه کرده و سعی نمایید آزمون خود را مطابق آن به اتمام برسانید. برای مثال دانش آموزی که قصد دارد 20 سؤال عمومی را جواب دهد، طبق دستوری که به آن اشاره شد، 800 تا 900 ثانیه (13 تا 15 دقیقه) زمان احتیاج خواهد داشت.
یک توصیه ی دیگر این است که شما میتوانید دفترچه ی آزمون هایی را که در طول تحصیل شرکت می نمایید مقابل خود گذاشته و زمان در نظر گرفته شده برای هر درس را تقسیم بر تعداد سؤالها نمایید، آن گاه زمان تقریبی هر سؤال به دست می آید و زمانبندی آسانتر خواهد شد (این توصیه زمانی کاربرد دارد که شما در منزل مشغول تمرین تست با زمان مشخص هستید ولی نسبت به زمان هر تست عمومی و اختصاصی شک دارید).
فنون تست زنی
1. سؤال را به دقت بخوانید؛
در هنگام خواندن سؤالها به کلمات کلیدی توجه کنید و زیر آنها خط بکشید؛ مثلاً کلماتی مانند همه، هیچیک، همیشه، هرگز، بزرگترین، کوچکترین، درست ترین، نادرست ترین، کمترین، بیشترین و غیره. همچنین به راهنمایی هایی که در سؤالها آمده است توجه کنید. در صورتی که فهمیدن صورت سؤال برای شما دشوار باشد سعی کنید ابتدا آن را به صورت ساده برای خود بیان کنید و ببینید از شما چه می خواهد و سپس به پاسخ دادن بپردازید (کیانی؛ 1389).
2. قبل از نگاه کردن به گزینه ها، پاسخ درست را در ذهن خود حدس بزنید؛
بهترین راه این است که قبل از دیدن گزینه ها، به سؤال در ذهن خود جواب داده و سپس در بین گزینه ها به دنبال پاسخ بگردید. در آزمون های چهارگزینه ای معمولاً برخی گزینه ها بسیار به هم شبیه هستند و ممکن است این شباهت شما را به اشتباه بیندازد. این کار باعث صرفه جویی در وقت نیز خواهد شد (کیانی؛ 1389).
3. از روش حذف گزینه های غلط استفاده کنید؛
در صورتی که پس از خواندن سؤال نتوانستید پاسخ را حدس بزنید و با مراجعه به گزینه ها نیز جواب درست را نیافتید، می توانید آنهایی را که مطمئن هستید اشتباه می باشند حذف کنید (کیانی؛ 1389).
4. هر چهار گزینه را بررسی کنید؛
حتماً چهار گزینه را با دقت بخوانید؛ زیرا گاهی اوقات، گزینه ی آخر «همه ی موارد می باشد» و داوطلبی که در این شرایط با دیدن اولین گزینه آن را علامت زده باشد، پاسخ اشتباه داده است. بنابراین در مورد تست هایی که در صورت آنها درست ترین گزینه را از شما خواسته است، به نکته ی فوق بیشتر دقت داشته باشید (کیانی؛ 1389).
5. اول به پرسش های ساده و سپس به وقت گیرها پاسخ دهید؛
در هنگام پاسخگویی به تست ها ممکن است سه حالت پیش بیاید:
الف) تست ساده: برخی از سؤالها را بلد هستید و می توانید به آنها در وقت استاندارد خودش پاسخ دهید. به آنها جواب داده و به سراغ تست بعدی بروید.
ب) تست وقت گیر: برخی از سؤالها را بلد هستید، ولی وقت گیر هستند و برای پاسخگویی باید مدت زمان یا انرژی بیشتری صرف کنید. هنگام برخورد با این گونه سؤالها کنار آنها علامت × گذاشته و رهایش می کنید.
ج) تست دشوار: برخی از سؤالها را اصلاً بلد نبوده و یا برایتان به هیچ وجه آشنا نیستند، در کنار این دسته علامت منفی (‒) قرار دهید. در زمان باقیمانده اول به سراغ ضربدرها بروید و بعد منفی ها. هر چند اگر آزمون نمره ی منفی داشته باشد و شما علامت منفی ها را درست تعیین کرده باشید، دیگر مراجعه به آنها ضرورتی ندارد.
6. شماره ی تست را در پاسخنامه با شماره ی سؤالها مطابقت دهید؛
هر پنج یا ده سؤال یکبار شماره ی تست ها را در پاسخنامه با شماره ی دفترچه ی سؤالها کنترل کنید تا از جا به جا زدن پاسخ ها جلوگیری به عمل آید (کیانی؛ 1389).
7. مطمئن شوید در پاسخنامه خانه ی درست را پر کرده اید؛ مخصوصاً اگر جواب تستی مثلاً عدد «3» شد آن را با گزینه ی سوم اشتباه نگیرید (کیانی؛ 1389).
8. زمان را کنترل کنید؛
این مبحث و نیز تمرین سرعت در تست زنی شرح داده شد.
9. جواب های درست را همان موقع که حل می کنید به پاسخنامه منتقل کنید؛
برخی از داوطلبان عادت کرده اند ابتدا درون دفترچه پاسخ ها را علامت بزنند و سپس آنها را انقال دهند؛ از آنجا که به طور معمول این کار در آخر وقت آزمون انجام می گیرد، با کمبود وقت و یا اشتباه همراه می شود (کیانی؛ 1389).
10. تمام سؤالهای دفترچه را بخوانید؛
از اولین سؤال شروع کرده و تمام سؤالها را بخوانید. برخی از داوطلبان اگر در درسی به چند سؤال متوالی نتوانند جواب دهند، روحیه ی خود را از دست می دهند و گاهی اوقات بقیه را رها کرده و یا با دقت کافی آنها را نمی خوانند. در این زمینه اول سعی کنید آرامش خود را از دست ندهید، نفس عمیقی بکشید و با خود بگویید حتی نفراتی که رتبه های خوب کنکور را کسب می کنند به تمامی سؤالها پاسخ نمیدهند و با تلقین های مشابه، روحیه و تمرکز خود را حفظ کنید. دوم، دقت داشته باشید بقیه را با دقت بخوانید و آنها را رها نکنید؛ شاید بعد از پرسش های مشکل، چند تست ساده مطرح شده باشد. و سوم، دقت کنید حتی در دروس مشکل نیز سؤالهای ساده وجود دارد؛ بنابراین از هیچ سؤالی نخوانده رد نشوید (کیانی؛ 1389).
11. اگر پاسخی را علامت زدید، آن را تغییر ندهید؛
تحقیقات نشان داده که احتمال درست بودن پاسخی که برای اولین بار به ذهن میرسد و شما آن را انتخاب کرده ا ید بسیار زیاد است. بنابراین در مرورهای بعدی پاسخ را تغییر ندهید؛ مگر آن که مطمئن شوید پاسخی را که پیدا کردهاید از پاسخ اولیه صحیح تر است (کیانی؛ 1389).
12. اگر آزمون چهارگزینه ای نمره ی منفی نداشت، به همه ی سؤالها پاسخ دهید؛
البته آزمونهای استاندارد شده ای مانند کنکور سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی دارای نمره ی منفی هستند (کیانی؛ 1389).
13. تمام صفحات دفترچه ی آزمون را با دقت بازبینی کنید؛
این کار از فراموش کردن و ندیدن برخی از صفحات، یا برخی از سؤالها جلوگیری می کند (کیانی؛ 1389).
14. در تست هایی که نیاز به محاسبه دارد، علاوه بر سرعت عمل، دقت کافی نیز داشته باشید (کیانی؛ 1389).
15. اول احاطه به مطالب درسی، سپس تمرین تست زنی؛
ابتدا بر مطالب و مفاهیم کتاب تسلط کافی پیدا کنید و پس از پاسخگویی به پرسش ها، تمرین ها و مسائل کتاب به سراغ تست بروید (کیانی؛ 1389).
16. تمرین مدیریت زمان؛ قبلاً به این نکته اشاره شده است.
17. علت اشتباه خود را پیگیری کنید؛
هنگام تمرین با در نظر گرفتن نمره ی منفی درصد خود را محاسبه کنید و به بررسی پاسخ ها بپردازید. و به سؤالهایی که اشتباه جواب داده اید دقت کنید و دلیل را مشخص کنید. مثلاً اگر توجه شما کافی نبوده و یا در محاسبات تبحر لازم را نداشته اید، با تمرین آن را کسب نمایید و در صورتی که به مطلب احاطه ی کافی ندارید، دومرتبه به سراغ متن درس رفته و این بار بهتر آن را مطالعه کنید (کیانی؛ 1389).
18. در هنگام مطالعه خود را به جای طراح سؤالها بگذارید؛
جهت آزمون های چهارگزینه ای خود را به جای طراح سؤال گذاشته و به تمام موارد دقت داشته باشید و تمام تصاویر، عکسها، پاورقی ها و نمودارها و خط به خط مطالب را بررسی و مطالعه کنید. علاوه بر تسلط بر روی مطالب و مفاهیم، جزییات مطرح شده در آنها را نیز فرا بگیرید (کیانی؛ 1389).
19. تست های استاندارد و طبقه بندی شده؛
بهترین تستها، از نوع استاندارد میباشند؛ بنابراین بهترین منابع، آنهایی هستند که حاوی تستهای کنکور سراسری و دانشگاه آزاد باشند. البته طبقهبندیشدهها نیز برای ارزیابی میزان یادگیری مناسب میباشند (کیانی؛ 1389).
20. حذف گزینه های مترادف و هم معنی؛
گزینه های هم معنی و مترادف، صحیح نیستند. بنابراین سریع آنها را حذف کنید و در گزینه های باقیمانده به دنبال پاسخ صحیح بگردید (کیانی؛ 1389).
21. صورت سؤال، راهنمای پاسخ صحیح؛
در بعضی از سؤالها سرنخ های مناسبی در صورت سؤال وجود دارد که شما را به گزینه ی درست هدایت می کند. به خصوص در تست های استاندارد، اطلاعات لازم برای حل آنها، در صورت وجود دارد. زیر کلمات مهم و کلیدی خط بکشید و کلماتی که معنی تست را عوض می کنند مشخص کنید و سپس به حل آن بپردازید؛ تا از دوباره کاری و اتلاف وقت جلوگیری شود (کیانی؛ 1389).
22. از طولانی بودن سؤال نترسید؛
با دیدن صورت طولانی یک تست از حل آن منصرف نشوید. توجه داشته باشید که طراحان برجسته و ماهر، اغلب نکات مهم را در پرسش های کوتاه پاسخ مجمل می گنجانند. بر این اساس، بسیاری از تست هایی که ظاهری طولانی دارند دارای راه حل ساده ای می باشند (کیانی؛ 1389).
نکات قابل توجه در تست زنی
اگر در تمرین آزمون ها درصد پایینی کسب کردید حتماً متن درس و یا خلاصه های خود را دوباره و با دقت بیشتری بخوانید. دانش آموزان سال سوم، تمرکز خود را بر روی امتحان نهایی و مطالب درسی گذاشته و در کنار آن تست زنی را فراموش نکنند. یک ماه مانده به کنکور زمان یادگیری مطالب جدید نیست؛ بلکه باید به تست زنی، مرور مطالب و رفع اشکال پرداخت. در هنگام حدس زدن، معمولاً اولین حدس شما صحیحترین است. بنابراین جواب خود را در صورتی عوض کنید که مطمئن باشید پاسخی را که پیدا کرده اید از پاسخ اول شما صحیح تر است.
پاسخنامه های خود را نگه دارید؛ اگر خود را برای کنکور آماده می کنید بهتر است پاسخنامه های خود را بایگانی کنید. قبل از این کار ابتدا مشخصاتی مانند نام درس و کتاب تست، شماره ی صفحه و تاریخ را در بالای آن بنویسید. سپس اشتباه های خود را با کشیدن خط و سؤال های نکته دار را با علامت ستاره در سمت راست شماره ی تست مشخص کنید و در انتها تعداد درست و غلط و درصد جواب های صحیح را با خودکار قرمز در انتهای پاسخنامه بنویسید و آنگاه بایگانی را انجام بدهید. مزایای این کار این است که اولاً با مراجعه به پاسخنامه ها نکته های تست های نکته دار را در یک دفتر مخصوص یادداشت می کنید. این دفتر در روزهای پایانی بسیار ارزشمند است. دوماً می توانید تست هایی را که غلط زده اید دوباره حل کنید و اگر باز هم دچار اشتباه شدید ضعف خود را در مبحث درسی مربوطه برطرف کنید. و در نهایت در فاصله ی یک ماه مانده به کنکور فرصت لازم برای مرور هزاران نکته ی تست وجود ندارد؛ بنابراین رجوع به این سیستم بایگانی، زمان شما را مدیریت می کند و شما را از سردرگمی درمیآورد (کیانی؛ 1389)